Als ondernemer heeft u te maken met nog veel meer regels dan enkel de regels uit het arbeidsrecht. Ondernemingsrecht, belastingrecht, consumentenrecht, ict-recht, auteursrecht, etc. U komt het allemaal tegen.

Van een kale kip kun je niet plukken, of toch wel?
0
0
0
s2sdefault

Heeft u wel eens gehoord van de SODA-aanpak? Of van stichting DAAD? Geen goede doelen, of toch wel?

"SODA is de bedenker en uitvoerder van de aanpak directe aansprakelijkstelling", zo staat op de website van SODA te lezen.

En dit is goed nieuws. Winkeliers kunnen winkeldiefstal hier direct melden en kunnen winkeldieven een schadevergoeding van  € 181 in rekening brengen. Dit bedrag compenseert de tijd die de winkelier kwijt is aan de afwikkeling van de diefstal. Het is dus geen boete. En het blijkt dat de schade in 80% van de gevallen daadwerkelijk wordt vergoed, óók de directe schade door de winkeldiefstal, zoals onverkoopbare producten of beschadigingen in de winkel. De kip blijkt niet zo kaal te zijn, als dat we vaak denken.

Soda heeft haar werkgebied uitgebreid naar:

  • fraudegevallen bij verzekeraars
  • gestolen goederen bij opkopers 
  • agressie en geweld in openbaar vervoer
  • tanken zonder betalen

Kijkt u eens op de website https://www.so-da.nl/ en zie wat SODA voor u kan betekenen.

 

SODA = ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling 

 

 

 

0
0
0
s2sdefault

Als u via een webshop producten verkoopt hebben klanten 14 dagen bedenktijd.  Ze mogen dus binnen 14 dagen dat ze het product hebben ontvangen, het product terugsturen. Ze zijn niet verplicht een reden op te geven. U moet de bezorgkosten, administratiekosten en aankoopkosten terugstorten. De verzendkosten van het retourpakket zijn voor de klant.

Sommige producten lenen zich niet voor annulering. Bijvoorbeeld bloemen, verzegelde dvd's of een maatpak.

Voor downloadbare producten is er een speciale regeling:

  • Vraag de klant een specifiek toestemming te geven om het product te leveren.
  • Laat de klant verklaren afstand te doen van zijn herroepingsrecht.

Best Practice: na bestelling eerst een email versturen met een bevestiging van de overeenkomst en een verklaring van afstand. Na of bij deze mail kan dan het bestand worden gedownload of afgespeeld.

 

Meer info? Bel of mail even.

0
0
0
s2sdefault

Wat een toestand tegenwoordig. Hebt u er ook zo'n last van?

Hadden we een VAR, oké, het waren er vier, maar toch, het werkte redelijk.

Toen moest zonodig de DBA worden ingevoerd, wat betekende dat we moesten gaan werken met modelovereenkomsten.

Nou, mijn ervaring, dat werkte niet. 

De belastingdienst controleerde de modelovereenkomsten. Velen werden afgekeurd en dat dat zo was, dat werd ook pas laat duidelijk. Dus de situatie nu?

De minister (Wiebes) heeft besloten de handhaving van de DBA uit te stellen tot 2018. Geeft dat duidelijkheid? Nee.

Nee, helaas geen duidelijkheid, geen zekerheid.  Er wordt namelijk wel van u en de opdrachtgever verwacht te werken met een modelovereenkomst, als het niet duidelijk is of u in loondienst werkt of als zzp-er. En als u inschat dat er sprake is van een zelfstandige, terwijl de belastingdienst vindt dat u echt geen zelfstandige bent en dat toch echt heel duidelijk is (volgens hen) dan kunt u alsnog een boete en naheffingen verwachten.

 

Goed, blij wordt u niet van deze regeling. Maar u moet er wel mee werken. En hopelijk krijgt u nog werk!

Er zit maar één ding op. Toch aan de slag met een modelovereenkomst. Neem van de site van de belastingdienst een overeenkomst over (modelovereenkomst) of een eigen overeenkomst. Het is niet anders. Kijk dus op www.belastingdienst.nl en maak goede afspraken met uw opdrachtgever.

Ik wens u veel succes. Hopelijk komt er snel een betere oplossing.

 

O ja, Wet DBA staat voor Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Hopelijk mag u die afkorting binnenkort vergeten.

 

Update: de Wet DBA is uitgesteld tot 1 juli 2018

Brief belastingdienst aan zelfstandigen