Ondernemer
Heeft u wel eens gehoord van de SODA-aanpak? Of van stichting DAAD? Geen goede doelen, of toch wel?
"SODA is de bedenker en uitvoerder van de aanpak directe aansprakelijkstelling", zo staat op de website van SODA te lezen.
En dit is goed nieuws. Winkeliers kunnen winkeldiefstal hier direct melden en kunnen winkeldieven een schadevergoeding van € 181 in rekening brengen. Dit bedrag compenseert de tijd die de winkelier kwijt is aan de afwikkeling van de diefstal. Het is dus geen boete. En het blijkt dat de schade in 80% van de gevallen daadwerkelijk wordt vergoed, óók de directe schade door de winkeldiefstal, zoals onverkoopbare producten of beschadigingen in de winkel. De kip blijkt niet zo kaal te zijn, als dat we vaak denken.
Soda heeft haar werkgebied uitgebreid naar:
- fraudegevallen bij verzekeraars
- gestolen goederen bij opkopers
- agressie en geweld in openbaar vervoer
- tanken zonder betalen
Kijkt u eens op de website https://www.so-da.nl/ en zie wat SODA voor u kan betekenen.
SODA = ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling
Als u via een webshop producten verkoopt hebben klanten 14 dagen bedenktijd. Ze mogen dus binnen 14 dagen dat ze het product hebben ontvangen, het product terugsturen. Ze zijn niet verplicht een reden op te geven. U moet de bezorgkosten, administratiekosten en aankoopkosten terugstorten. De verzendkosten van het retourpakket zijn voor de klant.
Sommige producten lenen zich niet voor annulering. Bijvoorbeeld bloemen, verzegelde dvd's of een maatpak.
Voor downloadbare producten is er een speciale regeling:
- Vraag de klant een specifiek toestemming te geven om het product te leveren.
- Laat de klant verklaren afstand te doen van zijn herroepingsrecht.
Best Practice: na bestelling eerst een email versturen met een bevestiging van de overeenkomst en een verklaring van afstand. Na of bij deze mail kan dan het bestand worden gedownload of afgespeeld.